Dvouhodinové volitelné předměty

STUDENTI!

Ve druhém ročníku/sextě si vybíráte dva dvouhodinové předměty, které budete navštěvovat ve třetím a čtvrtém ročníku.Nabídku volitelných předmětů dostáváte tak, ať se můžete s dostatečným časovým předstihem vážně zamyslet nad svojí volbou. Vybírejte podle svých zájmů, podle zamýšleného dalšího studia, nikoli podle volby kamaráda.Volba bude probíhat elektronicky. Budete osloveni e-mailem, ve kterém budou pokyny a termín. Termín je důležité dodržet. Pokud tak neučiníte, bude vám seminář přiřazen.

Dostáváte seznam s  nabízenými předměty, z nich si dva vyberete. Tato volba je závazná. Pokud si vyberete seminář, který z důvodu malého zájmu nebude otevřen, budete si muset vybrat jiný z těch, které otevřeny budou.

V nabídce letos nenajdete semináře ze D, M, Zsv, Bi, Ch, Zs, Čj, protože se budou nabízet jako dva čtyřhodinové předměty až v maturitním ročníku.

Změny seminářů se povolují jen výjimečně – proto volte zodpovědně, ne podle kamarádství. Pokud budete chtít změnit seminář v průběhu roku a bude vám změna povolena, podmínkou pro přestup bude úspěšné vykonání rozdílové zkoušky.

Změna nepůjde provést v případě, že se semináře překrývají. Důvodem ke změně semináře není ani přestup k jinému vyučujícímu.

Dotazy vám určitě rádi zodpoví vyučující jednotlivých předmětů a zástupci ředitele.

Nabídka předmětů:

Seminář z anglického jazyka

Tento předmět je zaměřen na komunikaci a přípravu k maturitě. Hlavním cílem je rozšíření slovní zásoby a praktických komunikačních dovedností.
V popředí je rozvoj ústního projevu, důležitou složku tvoří i nácvik poslechu, porozumění textu a písemného projevu, jakož i zkouškových strategií.

Žáci jsou rozděleni do skupin po 12 až 18 podle organizačních možností tak, aby v každé skupině byli všichni na přibližně stejné úrovni. Nejpokročilejší skupiny vyučuje zpravidla rodilý mluvčí, pokud není jejich učitelem Aj už v normálních hodinách. Studenti zpravidla mají také seminář s jiným vyučujícím než hodiny angličtiny, aby byla jejich výuka pestřejší. 

Učební materiál: Maturita Activator (učebnice určená přímo pro přípravu k nové maturitě, vhodná i pro samostudium) a další doplňkové materiály. Výběr učebnice je v kompetenci vyučujícího.

Absolvování semináře není povinnou podmínkou pro maturitu z AJ, nabízí pouze možnost prohloubení a rozšíření znalostí získaných v běžné výuce.

Návštěva semináře nezakládá povinnost z daného jazyka maturovat.

Seminář z německého jazyka

Tento předmět je zaměřen na přípravu k nové maturitě na základní úrovni, k maturitě v tradičním dosavadním pojetí (pouze ústní) nebo jen na pouhé rozšíření a prohloubení znalostí němčiny. Hlavním cílem je rozšíření slovní zásoby, faktických znalostí reálií a praktických komunikačních dovedností. V popředí je rozvoj ústního projevu, důležitou složku tvoří i nácvik poslechu, porozumění textu a písemného projevu, jakož i zkouškových strategií.

Je-li dostatečný počet zájemců, otevírají se dvě skupiny rozdělené podle pokročilosti. Seminář je určen nejen pokročilým studentům, ale i začátečníkům (tj. po 2 letech výuky).

Učební materiál: seznamy slovní zásoby, texty, cvičení a aktivity vybrané z různých pramenů.

Seminář ze španělského jazyka

Tento předmět je zaměřen na přípravu k nové maturitě na základní úrovni,  k maturitě v tradičním dosavadním pojetí (pouze ústní) nebo jen na pouhé rozšíření a prohloubení znalostí španělštiny. Hlavním cílem je rozšíření slovní zásoby, faktických znalostí reálií a praktických komunikačních dovedností. V popředí je rozvoj ústního projevu, důležitou složku tvoří i nácvik poslechu,porozumění textu a písemného projevu, jakož i zkouškových strategií.

Učební materiál: seznamy slovní zásoby, texty, cvičení a aktivity vybrané z různých pramenů.

Repetitorium matematiky

Seminář 3S2 – dvouhodinový, ve 3. ročníku a navazující ve 4. ročníku G4 a G8

Pro koho je seminář určený: Seminář je určený pro ty, kteří si chtějí zvolit státní maturitní test z matematiky, ale nevěří si, nebo potřebují zopakovat a procvičit základní učivo z matematiky, které se probírá v rámci běžných hodin. Dále je vhodný pro ty, co aspirují na lepší známku z matematiky a pronásledují je nedostatky z minulosti.

Pro koho není seminář vhodný: Seminář není vhodný pro žáky, kterým matematika nečiní žádné potíže, a také pro žáky, kteří budou mít matematiku na vysoké škole jako jeden z prioritních oborů.    

Obsah:  Obsahem semináře je opakování nejdůležitějších celků učiva matematiky potřebných k úspěšnému zvládnutí maturitní zkoušky:

  • množiny a operace s nimi
  • výrazy, rovnice a nerovnice
  • funkce, goniometrické funkce
  • geometrie v rovině, povrchy a objemy těles 
  • kombinatorika, pravděpodobnost, statistika 

Cíl: Hlavním cílem semináře je naučení se čtení zadání úloh tak, aby řešitel dokázal zvolit ten nástroj matematiky, který vede k vyřešení. Názornost, modelace, hraní si, řešení úloh více různými metodami napříč, tvorba myšlenkových map s využitím pro řešení matematických úloh. Seminarista se naučí chápat jednotlivé celky v souvislostech, pochopit principy, nacházet jejich praktické uplatnění.

Matematika a její aplikace

Pro koho je seminář určený: Seminář je určen zejména pro žáky, které matematika baví, nečiní jim vážné problémy a mají chuť řešit zajímavé úlohy zaměřené na praktické využití v každodenním životě. 

Pro koho není seminář vhodný: Seminář není vhodný pro žáky, kterým matematika činí vážné problémy a hledají doučování. 

Obsah: Obsahem semináře je procvičení a prohloubení základního učiva matematiky se zaměřením na řešení netradičních úloh vedoucí k rozšíření matematické gramotnosti žáků v běžném životě. Mezi hlavní témata semináře patří:

  • finanční gramotnost a rodinné hospodaření 
  • statistické šetření a jeho zpracování
  • práce s grafy a tabulkami, funkční závislosti
  • geometrické útvary a prostorová tělesa okolo nás

Cíl: Cílem semináře je naučit žáky pracovat se slovními úlohami, řešit je různými metodami, vybrat z nabízených metod tu nejlepší a nejefektivnější. Žák se naučí orientovat se v různých nabídkách (dodavatelé služeb, výběr zboží, doprava, …), vyhledávat si potřebné důležité údaje a s využitím matematiky se dokázat rozhodnout pro tu nabídku, která bude z jejich pohledu nejvýhodnější. 

Seminář z fyziky

Pro koho je seminář určený: Pro žáky, kteří chtějí rozšířit fyzikální vědomosti a dobře se připravit na maturitu z fyziky či na přijímací zkoušky na VŠ. Je vhodný pro zájemce o lékařské fakulty.

Pro koho není seminář vhodný: Není pro žáky, kteří hledají doučování.

Využijí jej i zájemci o: fyzioterapii, zdravovědu, ošetřovatelství, farmacii, veterinu, astrofyziku, inženýrství, architekturu, a mnoho dalších oborů.

V průběhu výuky semináře jsou přehledně opakovány jednotlivé tematické celky fyziky, je probíráno rozšiřující učivo přesunuté z hodin běžné fyziky do semináře. 

  • Mechanika
  • Mechanické kmitání a vlnění
  • Molekulová fyzika a termika
  • Elektřina a magnetismus
  • Optika
  • Základy speciální teorie relativity
  • Fyzika mikrosvěta

Důraz je kladen na řešení fyzikálních úloh, jako studijní literatura slouží sbírky řešených úloh z fyziky. K opakování jsou užívány testy z fyziky a soubory požadavků vysokých škol.

Žáci se mohou zapojit i do vzdělávacích aktivit vysokých škol určených pro středoškoláky – Fermiho úlohy, korespondenční semináře, fyzikální olympiády kategorie B (3. ročník), resp. A (4. ročník). atd.

Žáci se účastní fyzikálních dnů na vysokých školách a přednášek odborníků z VŠ.

Cíl: Cílem je zvládnutí řešení složitějších fyzikálních úloh, prohloubení vědomostí, rozšíření rozsahu učiva. Příprava na maturitní zkoušku a přijímací zkoušky z fyziky.

Experimentální chemie

Dvouhodinový volitelný předmět pro studenty 3. a 4. ročníku (resp. G7 a G8)

Volitelný předmět je určený zájemcům o studium na vysokých školách s chemickým zaměřením (VŠCHT, farmacie, lékařské obory, ekologie,…).  Žáci se zdokonalí v provádění chemických výpočtů, tvorbě protokolů, v experimentální činnosti, vyhodnocování výsledků měření a ve využití výpočetní techniky. Součástí výuky může být exkurze do chemického provozu či beseda s odborníkem.

Předmět není určen k přípravě na maturitní zkoušku z chemie, k tomu slouží čtyřhodinový “Seminář z chemie” v posledním ročníku.

Obsah:  Výpočty v chemii a experimentální činnost:

Třetí ročník a G7 (od školního roku 2020–21):

  • Základní chemické výpočty (látkové množství, výpočty ze vzorce, výpočty vzorců na základě dat z elementární analýzy, molární hmotnost, objemy plynů)
  • Základní laboratorní techniky, práce se sklem, tvorba aparatur
  • Metody dělení směsí
  • Výpočty složení roztoků, stechiometrické výpočty
  • Kvalitativní a kvantitativní analýza anorganických látek
  • Výpočty pH roztoků silných i slabých kyselin a zásad
  • Příprava vybraných prvků a sloučenin
  • Elektrolyty a součin rozpustnosti
  • Elektrochemie

Čtvrtý ročník a G8 (navazuje školním rokem 2021–22):

  • Výpočty z oblasti termodynamiky
  • Využití výpočetní techniky při zpracování chemických témat
  • Experimentální chemie organických látek
  • Některé metody instrumentální analýzy (potenciometrická titrace, kolorimetrie)
  • Experimentální chemie přírodních látek a potravin
  • Experimentální biochemie

Cílem předmětu je zdokonalení absolventů v chemických výpočtech a získání znalostí a dovedností v oblasti chemické analýzy, osvojení poznatků o vybraných významných látkách a zdokonalení se v dovednostech experimentální činnosti v chemické laboratoři.

Seminář z výpočetní techniky a programování

Pro koho je seminář určený: Předmět určený pro žáky, kteří si chtějí rozšířit vědomosti z IVT, chtějí z tohoto předmětu maturovat či z něj skládat přijímací zkoušky na VŠ.

Pro koho seminář není vhodný: Pro toho, kdo na počítači jen hraje hry a brouzdá po sociálních sítích.

Rozšiřuje učivo probírané v běžných hodinách IVT. Navíc je obohacen o kapitoly, které jsou součástí maturitní zkoušky a v běžných hodinách se neprobírají.

Okruhy, které jsou náplní semináře:

  • Základy informatiky a teorie informace
  • Technické vybavení počítačů a počítačových sítí
  • Programové vybavení počítačů
  • Člověk, společnost a počítačové technologie
  • Využívání služeb Internetu
  • Počítačové zpracování textů a tvorba sdíleného obsahu
  • Počítačová grafika, prezentace informací a multimédia
  • Hromadné zpracování dat a číselných údajů
  • Tabulkový procesor
  • Používání a tvorba databází
  • Algoritmizace a základy programování

Cíl: Hlavním cílem semináře je příprava žáků k maturitní zkoušce, rozšíření objemu probíraného učiva. Zvládnutí algoritmizace a základů programování. 

Seminář z výtvarného umění

Předmět rozšiřuje a prohlubuje učivo a dovednosti získané ve Výtvarném umění v 1. a 2. ročníku (jeho absolvování ovšem není podmínkou).
Je určen všem studentům, kteří se chtějí profilovat ve vizuální tvorbě v jakékoliv podobě, tzn. zájemcům o budoucí studium architektury, malby, kresby, fotografie, filmu, grafického designu, ilustrace, dějin umění atd. Připravuje studenta k talentovým zkouškám na VŠ.
Obsahem semináře je jak teorie (dějiny umění, barvy, typografie, výtvarné techniky) tak praxe. Každý student bude profilován prostřednictvím projektů v závislosti na svém zájmu o konkrétní výtvarný obor.
O úspěšnosti v předmětu nerozhoduje talent, ale zájem, snaha a odvedená práce!

Umění a život

Seminář pro Jazyk český a literaturu

Motto: Teprve umění činí život krásným…

Poezie, próza, drama v knižní verzi, navíc umocněno podobou filmovou a divadelní, kolorováno výstavou, koncertem, exkurzí…, to je podstata dvouhodinového semináře pro třetí a navazující ročník (nikoli cílená příprava na maturitu z JČ).

Výtvarné techniky

Teoretickopraktický seminář, který navazuje na předchozí učivo z dějin, teorie a praxe, prohlubuje praktické dovednosti v oborech kresba, malba, grafika, písmo a dekorativní kompozice. Napomáhá rozvíjet tvořivost, nápaditost, podporuje rozvoj výtvarného talentu. Připravuje studenta k talentovým zkouškám na VŠ.

Většina výuky se realizuje v učebně školy. Studenti jsou vedeni k zájmu o kulturní dění, navštěvují výstavy a umělecké expozice. Za vhodného počasí probíhají některé výtvarné akce v terénu nebo na školním dvoře.

Studenti – výtvarníci – podstoupí ve 3. ročníku kurs kresby a malby v plenéru, ve 4. ročníku akci výtvarné setkávání s architekturou města.

Hudební seminář

Seminář je určen všem zájemcům o studium hudebního oboru na pedagogických fakultách nebo hudební vědy na různých typech vysokých škol, ale i zájemcům o studium na konzervatořích. Jeho náplň směřuje k prohloubení poznatků z oblasti hudební historie, hudebních forem a organologie (nauka o hudebních nástrojích), součástí semináře je výklad o stylově-žánrových druzích populární hudby, o hudbě lidové a mimoevropské, pozornost je věnována rovněž hudební teorii, intonaci a praktickým sluchovým cvičením.

Tematické celky:

  • Dějiny evropské hudby od středověku po 2. polovinu 20. století (slohy, formy, nástroje, skladatelé, reprodukční umělci)
  • Stylově-žánrové okruhy populární hudby: afroamerický folklór a černošská umělá hudba, jazz a jeho vývoj, folk, country, bluegrass, rockové styly a směry, francouzský šanson, hudební divadlo.
  • Hudba lidová (lidová hudba obecně, folklór Čech a Moravy, folklórní oblasti v Evropě; nástroje, tóniny, druhy lidových písní a tanců, sběr lidové písně)
  • Hudba mimoevropských kultur (orientačně základní světové kulturní okruhy, hudba přírodních národů i vyspělých kultur)
  • Hudební teorie (stupnice dur, moll, pentatoniky, celotónová, chromatická, cikánské, církevní mody), intervaly, akordy (kvintakordy, septakordy, nónové akordy a jejich obraty)
  • Praktická cvičení: tonální a intervalová metoda intonace, rytmická cvičení, sluchové rozlišování stupnic, intervalů a akordů apod.

Seminář z latiny

Antiqua et lingua Latina neque vivae, neque mortuae, sed semper viventes sunt…

Starověk a jazyk latinský nejsou obory ani živé, ani mrtvé, ale navždy živoucí…

Lze během dvou let ve vymezeném čase dvou vyučovacích hodin týdně zvládnout základy latinského jazyka, odborné terminologie vzešlé z latiny či věčnou antickou inspiraci pro mnohé oblasti současného života??! Lze se latinou orientovat v současné medicíně, historii, právu?!

Spondeo ac polliceor, slibuji a přísahám, praví lékařský promoční slib! Slibuji, ža Vaše zaujetí pro tento předmět bude zúročeno…

!?Proč?! Latina a antické reálie jsou (nejen) evropské universum!

*viz níže = vide infra*

LLclassica

*Per aspera ad astra – přes překážky ke hvězdám

*Posse rem esse – je možno, lze…

*Schola ludus – škola hrou etc!

LLmedica

*homo sanus, aegrotus, mortuus – člověk zdravý, nemocný, mrtvý

*medicamenta per os, per rectum, per iniectionem – léky podané ústně, konečníkem, injekcí…

*tumor benignus – nezhoubný nádor…

*fractura manus dextrae – zlomenina pravé ruky…

*in cavo cranii cerebrum est… v dutině lebeční je mozek etc!

LLphilosophica

*Scio me nihil scire – vím, že nic nevím…

*Cogito/dubito, ergo sum – myslím/pochybuji, tedy jsem…

*Homo, unus animalium, educando, erudiendo seexercendoque homo sapiens fit – člověk, jeden ze živočichů, se bytostí rozumnou stává výchovou,vzděláním a sebezdokonalováním etc!

LLliturgica

*Virgo Maria septemdolorosa – Panna Marie sedmibolestná…

*In nomine patris et filii at spiritus sancti – Ve jménu otce i syna i ducha svatého…

*Agnus dei… beránek boží etc!

LLnaturalis

*Populus alta, aves, pisces, arbor, animal – vysoký topol, ptáci, ryby, strom, živočich etc!

LLiurisdicta

*Leges duodecim tabularum – Zákony dvanácti desek…

*De lege, de iure, de facto, cui bono, ad rem – dle zákona, dle práva,ve skutečnosti, v čí prospěch, k věci…

*Audiatur et altera pars… ať je slyšena i druhá strana etc!

Ad videndum – Eva Pálková

Deskriptivní geometrie

Předmět DG je vyučován ve 3. a 4. ročníku (v septimě a oktávě) po dvou vyučovacích hodinách. DG se zabývá studiem základních konstruktivních metod, kterými se zobrazují prostorové útvary na rovinný rys.

Ve 3. roč. (septimě) jsou zařazeny tyto kapitoly: pravoúhlé promítání na jednu průmětnu (tzv. kótované promítání) a pravoúhlé promítání na dvě kolmé průmětny (tzv. Mongeho promítání). Ve 4. roč. (oktávě) pokračuje výuka DG úlohami řešenými v MP. Další kapitola se věnuje úlohám o kuželosečkách. Na závěr výuky se probírá promítání zvané pravoúhlá axonometrie a základy lineární perspektivy.

DG je tedy určena především pro budoucí VŠ studenty těchto fakult: strojírenská, stavební, architektury a dalších technických oborů.

Psychologie

Seminář je určen pro zájemce o vysokoškolské studium psychologie, humanitních oborů, studium sociálně právních oborů, učitelských směrů a v neposlední řadě pro žáky, kteří volí „Psychologii“ jako maturitní předmět. Získané znalosti zvyšují pravděpodobnost úspěchu při přijímacím řízení na vysokou školu. 

Předmět psychologie má vést k sebepoznání a k osvojení psychologického myšlení. Student je zde zároveň „učivem“, poznává sám sebe a své reakce. Osvojuje si a rozvíjí sociálně psychologické dovednosti. Tematické plány v obou ročnících zahrnují následující problematiku: psychologie jako věda, dějiny psychologie, vybrané kapitoly z vývojové psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, psychopatologie a psychohygieny. Součástí výuky jsou exkurze a přednášky.

Moderní dějiny

Volitelný seminář Moderní dějiny je určen pro studenty, kteří budou potřebovat buď hlubší znalosti moderních dějin v dalším studiu, nebo je prostě jen zajímají pestré a velmi komplikované dějiny minulého století a začátku století 21.

Seminář je vhodný pro ty, kteří se chtějí orientovat v aktuálním dění u nás i ve světě s jeho historickými souvislostmi a pro ty, kteří chtějí posílit svůj všeobecný přehled o vývoji mezinárodních vztahů i domácích politických událostí.

Kvalitní znalost nedávných dějin posiluje samostatné myšlení a kritický přístup k různým výkladům dějin i stavu současné společnosti. Snižuje vliv různých demagogů, kteří si dějiny vykládají po svém a jak se jim to právě hodí (např. před volbami).

Budeme se věnovat výhradně dějinám 20. a počátku 21. století.

Studijní plán 3. ročníku je vyhrazen dějinám evropským a světovým, 4. ročník dějinám Československa od jeho vzniku až po současnost.

Od školního roku 2012/2013 je z předmětu Moderní dějiny možné na Gymnáziu Šumperk maturovat ve školní profilové části. (Pozn.: není možné maturovat zároveň z předmětů Dějepis a Moderní dějiny)

Znalosti moderních nebo tzv. současných dějin jsou dnes obecně vyžadovány a zdůrazňovány, jde o obecný trend. Můžete se s těmito požadavky setkat například v následujících situacích:

  • Národních srovnávacích zkouškách (v rámci společenskovědního základu), které jsou vstupenkou na řadu vysokých škol – součástí jsou i otázky z historie, prakticky všechny jsou vždy z moderních dějin
  • přijímacího řízení na humanitní obory jako jsou např. právo, mezinárodní vztahy, politologie, regionalistika, žurnalistika, mezinárodní obchod apod. (závisí na konkrétní fakultě); kvalitní znalost moderních dějin je zde automaticky vyžadována
  • u výše zmíněných oborů se znalost moderních dějin na úrovni očekává od samotného začátku VŠ studia a dobrá připravenost se pak v tomto období zúročí (viz zpětné reakce od našich absolventů)
  • • témata z nedávné historie se pravidelně objevují i v politickém boji, předvolebních kampaních, volebních diskuzích (viz např. nedávná volba prezidenta republiky); je více než užitečné být vyzbrojen kvalitními objektivními informacemi, abychom nebyli předmětem manipulace a demagogie

Vybraná témata:

  • dobrodružství legionářů v Rusku
  • trauma první světové války
  • rozbor totalitních ideologií – fašismu, nacismu, komunismu
  • druhá světová válka – průběh, motivace, (… a nehistorické co by, kdyby … )
  • děsivé události holocaustu (šoa)
  • studená válka a její projevy
  • válka v Koreji a ve Vietnamu
  • rozpad koloniálního systému a hrůzy při formování nových států v Africe
  • poměry v komunistickém Československu, formy perzekuce obyvatelstva
  • závody ve zbrojení a dobývání vesmíru
  • vývoj v Evropě po rozpadu bloku socialistických států (rozpad a válka v Jugoslávii, Pobaltí, Československo, sjednocení Německa)

Vybrané formy práce:

  • prezentace
  • referáty
  • práce s primární i sekundární literaturou a dokumenty, četba, internetové zdroje
  • práce s dokumentárními filmy a filmovými rekonstrukcemi
  • řízené diskuze
  • výzkumné úkoly
  • setkání s pamětníky + exkurze alespoň jednou za rok
  • testy + písemka

Funkční stylistika

Volitelný předmět Funkční stylistika vychází ze vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a Informatika a informační a komunikační technologie, jež výrazně rozšiřuje a doplňuje výuku uvedených oblastí, kterou škola nabízí standardně v rámci výukových předmětů.
Hlavním záměrem předmětu je poskytnutí hlubší orientace ve značně složité problematice tvorby odborných textů, jejich tvorby, recepce a interpretace; naučit se psát práce odborného zaměření a porozumět vyhledávaným informacím; kriticky a komplexně myslet, samostatně pracovat a prezentovat své výsledky.
Ve čtvrtém ročníku se pozornost semináře zaměří na jiné typy textů různých funkčních stylů; se zaměřením také na přípravu k maturitě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *