Pět vyučujících z naší školy mělo možnost v rámci tzv. Výzvy 56 rozšířit si své cizojazyčné znalosti na jazykových kurzech v zahraničí. Byla to výtečná zkušenost. Následující řádky přináší dojmy jednotlivých účastníků těchto neobyčejných zahraničních pobytů…
Jazykový pobyt v Edinburgu, Mgr. Pavla Andrlová, Skotsko, 2015
Projekt „VÝZVA 56“ byl pro mě opravdu výzvou. Umožnil mi strávit dva úžasné týdny v Edinburghu a poprvé zažít ten pocit, že jediný jazyk, na který se mohu spolehnout, když chci mluvit s lidmi a vyřídit si běžné věci, je angličtina.
Dá se říct, že celá výuka probíhala ve dvou fázích – ráno a odpoledne ve škole a každý den při večeři s moji skvělou hostitelkou Hazel a francouzskou spolubydlící Isabelle. Škola English Course Specialist je malá rodinná škola, studenti se zde potkávají v maximálně pětičlenných skupinách. Učitelé jsou milí a přátelští, výuka je pestrá a zábavná.
Škola se zaměřuje především na konverzaci, všechny aktivity podporují zapojení všech studentů skupiny. Při osvojování gramatických jevů a slovní zásoby učitelé používají videonahrávky, tablet, psaný text, různé hravé formy jako třeba pexeso nebo hrací kostku. Počet i složení skupiny včetně učitelů se v průběhu kurzu mění, což dává možnost setkat se s různými přístupy, ale také s výslovností různých národností. Moji spolužáci byli z Itálie, Švýcarska, Japonska, Saudské Arábie a rozdíly ve výslovnosti byly opravdu obrovské. Vyučovací den byl rozdělen do jednotlivých bloků a mezi nimi bylo možné potkat se při kávě, čaji s ostatními studenty školy v místnosti tomu určené. Používání mobilních telefonů se zde považovalo za neslušné, což každý respektoval a poslušně konverzoval.
Každé středeční odpoledne bylo ve znamení exkurze s průvodcem zaměřené na poznávání krás Edinburghu. Edinburgh je nádherné město, jeho nejmagičtější část naleznete na trase Castle – Royal Mile – Palace Holyrood House. Holyrood House je oficiální rezidence královny Alžběty II. ve Skotsku, od r. 1920 se zde každý červen konají oslavy na její počest. Royal Mile- Královské míle je série ulic s nádhernými historickými stavbami, která měří na délku právě jednu skotskou míli.
Ovšem krásných míst je v Edinburghu daleko více, ale hlavně všude slyšíte ten melodický jazyk, kterého se už nechcete vzdát a přemýšlíte, co udělat dále na cestě ke zlepšení.
Zážitky z jazykového kurzu v Dublinu, Mgr. Luboš Průša, Irsko, 2015
V rámci výzvy č. 56 jsem se jako jeden z „pěti statečných“ přihlásil k absolvování jazykového kurzu v zahraničí. Vybral jsem si angličtinu a jako destinaci Dublin v Irsku. Na rozdíl od dřívějších projektů byly projektové formality vcelku snadno zvládnutelné a než jsem se nadál, tak jsem v sobotu 31. října 2015 za asistence Student Agency seděl v letadle a letěl směr Praha → Dublin.
První výrazný zážitek nastal ještě před odletem, když jsem se chystal na vlak. Zjistil jsem totiž půl hodiny před odjezdem, že nemám peněženku i s doklady. Scéna jak z nějaké trapné komedie. Po horečném hledání jsem to vzdal a usoudil, že je buď zcizená nebo ztracená. Kdybych neměl ještě stranou schovaný cestovní pas ‒ naštěstí platný – tak jsem ani neodcestoval.
Při přistání byly i z té výšky vidět velké čmoudící ohně ‒ přilétal jsem totiž v předvečer asi největšího irského svátku ‒ Halloweenu. Podle místních pro ně tento „svátek“ znamená opravdu víc než například Vánoce. Slovo „svátek“ mám v uvozovkách, protože veřejnou a velmi morbidní oslavu smrti, čarování a démonů osobně za svátek rozhodně nepovažuji.
Po relaxační neděli následoval v pondělí nástup do školy, rozřazovací testy a nástup do přidělené skupiny. Když se mi moji kolegové-studenti začali představovat, byl jsem jako u vytržení ‒ nejen, že jsem si jejich jména nedokázal zapamatovat, ale já je většinou ani neuměl vyslovit. V naší patnáctičlenné skupině byly totiž zastoupeny následující země: Kuvajt, Brazílie, Itálie, Saúdská Arábie, Tchaj-wan, Čína, Korea a Turecko. Když člověk potká někoho jen z jedné z těchto zemí, tak je to zajímavý zážitek, ale tolik dohromady ‒ to jsem ještě nezažil.
Dva týdny regulérní jazykové výuky (pět vyučovacích hodin denně) utekly jako voda ‒ bylo příjemné na chvíli opustit učitelskou roli a být studentem. Ať si naši žáci myslí cokoli, být studentem bylo pro mě mnohem příjemnější. Po odpolednech jsem stihl ještě navštívit místní univerzitu Trinity College a Guiness Store House. Vzhledem k deštivému počasí jsem byl nucen se také seznámit s několika nákupními centry a nemohl jsem samozřejmě vynechat ani centra irské „kultury“ a to sice Irish Pubs včetně Irish Live Music.
Jazykový pobyt v Dublinu, Mgr. Tomáš Hlavsa, Irsko, 2015
Tak jsem byl po dlouhé době zase jednou studentem! Tentokrát v Irsku, v Dublinu, na škole zvané Emerald Cultural Institute. Psal jsem vstupní test, dostával domácí úkoly, třikrát týdně měl odpolední vyučování až do čtvrt na pět a nakonec jsem dostal i vysvědčení dokonce i s písemným hodnocením. Pocitově neobyčejné, zážitkově bohaté.
Mými spolužáky byli lidé tak různě ze světa: z Jižní Koreje, Tchajwanu, Brazílie, Španělska, Ruska, Švýcarska, Saúdské Arábie a dokonce i z Ománu. Taková setkání jsou vždycky zajímavá a slyšet, co je jinde možné nebo nemožné, se hned tak neomrzí.
V rámci projektu jsem mohl odjet na čtrnáct dní do zahraničí a studovat si v poklidu intenzivně angličtinu, což už mě dlouho lákalo. Je to můj dlouhodobý koníček a po různých předchozích pobytech v anglicky mluvících zemích (dohromady přes rok života) jsem velmi přivítal možnost důkladně zapracovat na angličtinářských znalostech, gramatice, další slovní zásobě a plynulosti slovního projevu. Bylo to skvělé a pobyt zcela naplnil má očekávání.
Dublin je moc sympatické místo. Lidé tu jsou příjemní, ve škole, kde se učilo odhadem ke dvěma stům zahraničních studentů, se nám poctivě věnovali, vysvětlovali, diskutovali, odpovídali na spoustu všetečných otázek, radili. Škola dokonce organizovala exkurze zdarma po významných památkách centra města, architektonických i dalších zajímavostech.
Hladem jsme díky školní kantýně rozhodně netrpěli. Servis byl skvěle zajištěn a my se mohli věnovat studiu a poznávání místních reálií. Ubytování v pravé irské rodině nemělo chybu, i když přetopením domu v Irsku rozhodně netrpí. Debaty s rodilými mluvčími na jakékoliv téma je něco, co se sotva dá nahradit.
Dublin je město muzikantů, krásných georgiánských budov s typickými barevnými dveřmi a hlavním dějištěm povstání, které vedlo ke vzniku samostatného irského státu před sto lety. Dublin je sídelním městem pivovaru Guinness, který Irsko globálně proslavil. Je to město, kde mají v muzeu několik tisíc let staré mumie, které našli při těžbě vřesu v místních blatech. Je to město Vikingů, jejichž zlaté poklady jsou vystaveny veřejnosti na odiv. A je to město, které ožívá navečer, kde v množství místních hospůdek hraje každý den živá hudba (a kde je nemilosrdně a bez pardonu už řadu let striktně zakázáno kouření, aniž by to atmosféru jakkoliv poškodilo – právě naopak!). Irské a keltské písně a symboly jsou všudypřítomné.
Myslím, že naše keltské kořeny tady nachází své kdysi ztracené spřízněné duše!
Zpráva o kombinovaném kurzu němčiny pro učitele na jazykové škole Dialoge v Lindau, PhDr. Helena Bihuncová, Německo, 2015
Jazyková škola Dialoge vyučuje němčinu v Lindau již od roku 1985. Je to kvalitní jazyková škola s akreditací IALC (International Association of Language Centres), členství v této organizaci zaručuje vysokou kvalitu jazykových kurzů a veškerých poskytovaných služeb. Škola je způsobilá provádět certifikaci jazykových dovedností. Navíc je to rodinná škola s příjemnou atmosférou zaměřenou na osobní přístup ke studentům
Prostory školy se nachází na historickém ostrově, v horním patře budovy zdejšího nádraží a přímo u přístavu s nádherným výhledem na Alpy. Škola má zrekonstruované učebny, kavárnu s terasou, knihovnu, multimediální knihovnu s výběrem video a audiomateriálů, Wi-Fi síť i počítače s přístupem na internet. Sehraný tým pedagogů a ostatních zaměstnanců školy zaručuje vysokou kvalitu péče o studenty, průběžné jsou sledovány a vyhodnocovány výukové postupy. Poněkud pokulhává avizovaná úroveň ubytování v jedné z nabízených rezidencí pod správou školy.
Metodicko-didaktickou náplň kurzů nabízených pro učitele německého jazyka škola zajišťuje v blocích podle aktuální nabídky. V termínu mého jazykového kurzu se jednalo o dvakrát dvě individuální hodiny Theaterpädagogik, rozuměj kreativní přístup k výuce spojený s různými aktivitami pro žáky a obdobně čtyři hodiny Montana Lingua – zážitkové pedagogiky spojené s výukou cizího jazyka, například mimo obvyklé školní prostory, často ve městě apod.
Hlavní náplní kombinovaného metodického kurzu byl dopolední jazykový kurz německého jazyka v rozsahu dvakrát dvacet vyučovacích hodin. Výuka probíhala ve skupině o maximálně 11 žácích, v mém případě podle učebnice nakladatelství Hueber, kterou lektoři doplňovali o další materiály podle uvážení. Pracovalo se tedy se slovní zásobou, gramatikou, tématem lekce, reáliemi země. Lektoři kreativně využívali aktivizační metody, pružně reagovali na dotazy, neváhali se věnovat individuálním požadavkům jednotlivých žáků. Naše skupina byla výjimečná tím, že se nenašel nikdo mluvící česky, dámy ve skupině pocházely např. ze Švýcarska, Itálie, Francie, Maďarska, ale i ze Sýrie, Iránu, Kolumbie, Číny.
Součástí jazykového kurzu byla také možnost účastnit se doprovodného programu pro volný čas. Aktivity byly organizovány několikrát týdně, jednalo se o sportovní a kulturní akce a výlety. Určitě nezapomenutelný byl např. výlet do Mnichova spojený s návštěvou legendárního Oktoberfestu. V nedalekém okolí Lindau se nachází např. německý Friedrichshafen a rakouské město Bregenz
Stínování na střední škole, Mgr. Silvie Guričová, Španělsko 2015
Ve dnech 14. – 25. října 2015 mi bylo umožněno v rámci projektu uskutečnit cestu do Španělska a strávit zde nezapomenutelný pracovní týden na státní střední škole IES „AL-Qázeres“ v jihozápadním Španělsku, v historickém městě Cáceres. Již během mých vysokoškolských studií jsem díky stipendiu měla možnost studovat po dobu dvou let na zdejší Universidad de Extremadura, proto „návrat na místo činu“ a tentokráte možnost poznat život na střední škole byl neopakovatelnou zkušeností.
Absolvovala jsem náslechy v hodinách jazyka, literatury, řečtiny, umění, dějepisu, zeměpisu a angličtiny. Všichni vyučující byli velmi milí a jejich práce profesionální. Studenti byli zvídaví a mladistvě neklidní stejně tak jako naši studenti. Zajímavé je, že studenti si s profesory tykají a oslovují je křestními jmény. Vyučování začíná o půl deváté a končí nejpozději o půl třetí. Vyučovací hodina trvá 55 minut a mezi hodinami je jen nezbytná přestávka na přesun mezi učebnami. Po třetí hodině je půlhodinová přestávka na svačinku v kavárně školy. Na oběd studenti chodí domů až po vyučování.
Vzhledem k tomu, že jednou z priorit našeho Gymnázia je naučit studenty dva cizí jazyky a pomoci jim pochopit nezbytnost znalosti cizích řečí pro jejich budoucí úspěšný profesní vývoj, byla tato zkušenost také prvním krokem ve spolupráci španělské střední školy s naší školou. Před mým odjezdem jsme se studenty kvarty vypracovali prezentace na téma naše škola, náš region, Šumperk, slavné osobnosti naší země a Praha. Ve Španělsku jsem pak tyto prezentace využila v rámci vyučování, které jsem vedla.
Studenti 3.B vyhotovili projekt, ve kterém se představili a díky němuž navázali písemný kontakt se španělskými studenty. Studenti sexty natočili video – ze života studentů našeho Gymnázia, ve kterém představili naši školu a sebe s příjemnou dávkou humoru. Toto video mělo velký úspěch a španělské studenty fascinovalo taneční umění našich studentů v tanečních. Byla to krásná a užitečná zkušenost jistě nejen pro mne, ale i pro profesory a studenty tamější školy, kteří díky tomuto projektu dostali chuť podívat se také k nám.
- Na studiích ve Skotsku
- Letíme za angličtinou do Irska
- Mgr. Průša před hlavním vchodem školy v Dublinu
- Školní dvorek v Dublinu
- Emerald Cultural Institute
- Naše škola na 2 týdny
- Na Emeraldu
- S některými spolužáky
- Kolegové pedagogové s Mgr. Guričovou ve Španělsku
- Z výuky ve Španělsku
- Se španělskými studenty
- Projektový rámec